| | | Succesivt obehagligare slagsida för oss som ännu inte har nån nytta av våra investerade penningar. Undrar mest var bollen ligger just nu. Finns risk vi inte blir inkopplade detta år? Borde inte finnas typ informatör i-alla-fall? Ännu tålmodig Dan Claesson. | | |
| |
|
|
| | Det är kul att det går frammåt med IPTV i vissa stadsnät, tyvärr är det inte i Kungälvs stadsnät som denna tjänst erbjuds. Det är troligen inte HDTV men det verkar i alla fall finnas en drivkraft och önskan om att kunna tillhandahålla TV i stadsnätet. fastbit
Ser man till kanalerna som erbjuds så verkar det inte vara ett problem med att komma överens med dem som har program rättigheterna, priset tycker jag heller inte är upprörande. Thomas Schulz | |
| | |
|
|
|
|
|
|
|
| Avgifter som tas för TV (som är en tjänst i nätet) inkluderar inte TV-avgift/licens. TV-avgift är en av riksdagen bestämd avgift som betalas till staten och är oberoende av hur signalen förmedlas. Lagstiftarna har också planer på att döpa om TV-avgiften till medieavgift, vilket mer skulle beskriva vad det handlar om. Basutbudet i form av de s k 'must carry'-kanalerna är det utbud som verkar vara närmast - när i tiden det sker hoppas vi kunna svara på snart. BIK har en arbetsgrupp för TV som kommer att stämma av läget inom kort och jag hoppas att det finns nyheter från TV-fronten senast vid ordförandemötet den 21/3. En bra sida för att ta reda på mer om TV-avgiften är: http://www.radiotjanst.se/ Ur sidans 'Vanliga frågor': 3. Vem ska betala tv-avgift Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala tv-avgift, enligt 1 § lag om TV-avgift. Som tv-mottagare räknas exempelvis: - Tv - Video med kanalväljare - Dator med tv-kort - Videokamera med kanalväljare - Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare - Digital-tv-mottagare Varje hushåll betalar en tv-avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare, enligt 2 § lag om TV-avgift. Esa Pentikäinen BIK |
|
| | |
|
|
|
|
|
|
| |
| Vi har nu fått ett svar ifrån BIK-telefoni gällande Dans fråga och eftersom det verkar seriöst och vettigt så tycker jag nog att vi kan lägga upp det här rakt av: (Se även BIK-Telefonis FAQ där ni även hittar svar på fler frågor)
Bra att frågan kommer upp! Anledningen är att säkerheten är viktig för IP-telefonin och dess konkurrenskraft gentemot traditionell telefoni. Säkerheten finns med andra ord alltid i medvetandet hos oss när vi arbetar. Konkreta svar på frågorna. Att kunna lyssna på samtal går om man har tillgång till de maskiner/ledningar som transporterar samtalet mellan abonnenter eller mellan abonnent och växel. Talet i ett IP-telefonisamtal är inte krypterat på något sätt även om det givetvis är omkodat till digital form. (Telefoni över koppartråd kan också avlyssnas i bara man kommer åt koppartrådarna.) Svaret på frågan om att obehöriga skulle kunna ringa på någons telefonnummer/konto är att det finns risker precis när man är inne på banken över internet. Vi gör en mycket för att göra det svårt för obehöriga att använda missbruka någon annans persons telefonnummer. Att skriva om vad som görs är på gott och ont i och med att det ger ledtrådar för "de skumma" samtidigt som man vill förmedla trygghet för kunderna.. Att gardera sig helt är omöjligt och skulle sänka användbarheten/användarvänligheten. Det finns ett antal saker vi redan gjort: - Lösenord sänds inte i klartext över nätet. Detta ligger i SIP-protokollet som används för att överföra informationen omkring samtalet.
- Valet av telefonibox har styrts av säkerhetsaspekter. Det finns skäl till att vi valt just denna.
- Telefoniboxarna från BIK telefoni är lösenordsskyddade av bland annat säkerhetsskäl.
- Inställning av boxarna sker krypterat.
- Lösenordet för samtalstrafiken är INTE samma som det för att logga in på BIK telefoni utan är ett systemgenererat starkare lösenord.
- BIK telefoni-sidorna är krypterade.
- IP-nummer loggas på samtalen
- Samtal och avgifter finns löpande på "Mina Sidor"
Den största skillnaden mellan vanlig telefoni och IP-telefoni är, på gott och ont, just att IP-telefoni är lätt att flytta med sig, bara man har tillgång till internet. Den största risken är att någon inte förvarat sitt/sina lösenord på ett bra sätt. Lösenord är en värdehandling på samma sätt som koder till internetbanker, mobiltelefoner och kreditkort. Det finns ytterligare saker som är på gångr: - Kreditgräns - Dvs tak på hur mycket kostnad som får finnas på ett konto innan varning kommer och innan utgående trafik spärras.
- Samtalsspärrar - Att kunna spärra typer av samtal.
Det pågår som sagt löpande arbete med detta. Det är givetvis intressant för alla parter: - Kunden som ser en ekonomisk risk.
- BIK telefoni som självklart har skall se till våra medlemmars och kunders bästa. Dessutom ligger det i vårt intresse att minimera BIKs egen risk för förluster. En medlem som råkat ut för ett bedrägeri lär inte vara så motiverad att betala telefonifakturan.
- RTC (BIK telefonis underleverantör) som inte har några inkomster utan kunder.
|
| | |
| | |
|
|
|
|
|
|
|